Magyar startup sikersztorik

Magyar startup sikersztorik – Toplisták a vállalkozói szférából

Pár évvel ezelőtt még mindenkinek a Szilícium-völgy jutott eszébe, ha startupokról volt szó. Mára viszont sokat javult az itthoni inkubációs ökoszisztéma, ami leginkább a nemzetközi vizeket is meghódító haza vállalkozásoknak köszönhető. Ezek a cégek taposták ki az utat a mostani fiatal generációnak, és ők bizonyították be, hogy Magyarországról is lehet nagy sikereket elérni.

 

  1. LogMeIn

logmein

 

Az első nagyobb sikereket a LogMeIn magyar alapítású, amerikai székhelyű cég érte el.  Míg 1998-ban, Magyarország első startupjaival együtt indultak, mára a világ 10 legbefolyásosabb SaaS (software-as-a-service) IT nagyvállalata között tartják számon.

 

Kezdetek:

Anka Márton a saját fejlesztésű RemotelyAnywhere programját a kilencvenes évek végén kezdte fejleszteni, miután első kézből tapasztalta, hogy az Uproar (egy korábbi terméke) new york-i szervereinek távoli üzemeltetése milyen nehézkes a piacon rendelkezésre álló eszközökkel és a budapesti sávszélességgel. A cég tipikus garázscégként kezdte, ám egyszerű kezelhetősége és gyorsasága folytán képes volt arra, hogy a legelejétől sikeres legyen és a készítőinek megfelelő jövedelmezőséget adjon. 2006-ban az akkor már sok fejlesztésen és tesztelésen átesett terméket LogMeIn-re keresztelték, majd 2009-ben vonultak vele tőzsdére. Egy startup tőzsdére lépése igazi mérföldkő és teszt is egyben, mert itt már nem befektetői tőkebevonásról, hanem valós piaci teljesítményről van szó.

Logmein a világ körül:

Mára a piacuk 70%-át az Egyesült Államok teszi ki, ám ez nem okoz gondot bostoni székhelyükkel. A világszínvonalú fejlesztői gárda azonban Magyarországon kovácsolódott össze, és még most is erősen kötődik ide a folyamatosan bővülő programozói bázisnak köszönhetően.

Négy kontinensen, közel négyezer fős csapattal dolgoznak. Ha egy földgömbre leszúrnánk egy tollat és megpörgetnék, a vonal mentén mindenhol lenne alkalmazottja a LogMeInnek az amerikai nyugati parti Santa Barbarától Jersey Cityn és Dublinon keresztül Bangalore-ig vagy Sydneyig.  Természetesen fővárosunkban, Budapesten is van irodájuk.

A termékről:

A számítógépes szoftver segítségével rácsatlakozhat a saját irodai vagy otthoni számítógépére is, méghozzá úgy, hogy ugyanazt a képet látja a telefonján/laptopján, mintha az íróasztala előtt ülne. A másik gépét távolról irányíthatja, így az abban tárolt adatokat egyszerűen lehívja az aktuálisan kéznél lévő eszközre.

A nagyobb tudású szolgáltatást is tartalmazó verziókat havi vagy éves előfizetéses rendszerben lehet megvásárolni. Ennek köszönhetően az árbevétel kiválóan tervezhetővé válik, lényegében ez a modell tette tőzsdeképessé a céget. A LogMeIn-t ma már nem lehet startupnak nevezni, de a sikerei sok kezdő vállalkozásnak szolgálnak világszerte példaként.

Vállalati kultúra:

„Minden megteszünk, hogy a LogMeInt minél inkább munkaerőbarát hellyé alakítsuk. Ide lehet sorolni például, hogy egy könnyen megközelíthető, többszintes luxus irodaházat bérlünk, a falakra folyamatosan cserélődő műalkotásokat teszünk, van egy bicikliszoba és egy játékszoba is. A dolgozók egyik legfontosabb elvárása felénk, hogy ne legyen monoton a munka, ezért sok újdonságot csinálunk, például minden évben külföldre visszük az egész gárdát csapatépítés keretében. Szakmailag is próbáljunk tovább képezni az embereinket, több tréningen is részt vesznek, miközben a vezetőket is jellemzően a csapatból választjuk ki.” – mondta a cég magyarországi ügyvezető igazgatója, Kovács Tamás. Szeretnél bepillantási nyerni a hazai irodájukba? Akkor kattints erre a linkre.

  1. Ustream 2007

ustream

 

Nem sokkal a LogMeIn robbanását követően tűnt fel a színen a Ustream. A 2007-ben Magyarországról indult céget 2016-ban az IBM rekordösszegért, egyes források szerint több, mint 130 millió dollárért felvásárolta. Na de vajon mi kell, ahhoz, hogy egy jó ötletet dollármilliókra váltsunk?

Kezdetek:

„Szembejött egy új technológia, a videóátvitel a neten. Éreztem, hogy valamit csinálni kell vele.” – mondta dr. Fehér Gyula a cég egyik magyar alapítója. A 2000-es évek elején ismerkedtek meg Katona Ádámmal és a két amerikai katonával, John Ham-mel és Justin Kan-nel. Ők négyen hozták létre a Ustream -et, ami egy netes streaming platform. Érdekesség, hogy Justin Kan emelett a gamerek között igen népszerű Twitch streaming platform alapítója is.

Sikerek:

A nagy áttörést érdekes módon a fehércsuklyás decorah sasoknak köszönhetik. A három fiókáról szóló élő közvetítést több, mint 300 millióan nézték. A sasok minden idők legnagyobb nézettségét generálták a Ustreamnek, ennek ellenére a budapesti irodák dolgozói állítólag ki nem állhatják őket. 2010-ben már volt, hogy a Ustream adta a teljes internet forgalmának 1,5 százalékát. Közvetítéseik, mint Michael Jackson temetése, Felix Baumgartner űrugrása, vagy Psy koncertje, több millió nézőt vonzottak a platformra. Fontos szerepet játszottak, a tűntetők közvetítéseivel, az arab tavasz alakulásában és az adásaikat számtalanszor vették át a világ legmeghatározóbb hírtelevíziói.

Vállalati kultúra:

„Ma a munkavállalók alatt leginkább Y generációt értünk, akiknél igen komoly cégeknek tört már bele a bicskája abba, hogy hogyan tudja őket hosszú távon motiválni. Ha wifis busszal szállítják a kollégákat munkába, akkor az Indexet már ott elolvassák, ne adj’ isten az emailjeikbe is belenéznek. Vagy ha teszem azt, mosodát biztosítunk nekik, akkor nem kell hazaugraniuk ilyesmi házimunka miatt. Sőt, ha be lehet hozni kutyát az irodába, az is nagyban növeli az produktivitást. Az értelmes dolgoknak van pénzben kimutatható értékük, és ráadásul muszáj a környezetet is minél kreatívabbá tenni. Itt folyamatosan azt várjuk, hogy komplex problémákra kiváló megoldásokat nyújtsanak, vagy remek új ötleteket hozzanak, ehhez pedig jellemzően kell egy szikra.”  –  fogalmazta meg egy jó 21. századi cég ismérveit Fehér Gyula, a Ustream magyar alapítója.

  1. Prezi

prezi

 

Pár éve még azt is el kellett magyarázni, hogy micsoda egy startup, és a Preziből sokan csak annyit láttak, hogy a cég 3 milliárd forintnyi tőkét kapott az Egyesült Államokból. Mostanra viszont már rengeteg fiatal pont a Prezit használva demonstrálja innovatív ötleteit például a Hiventuresnek. Na de mi a sikere titka?

Kezdetek:

A szoftver alapjait 2007-ben fektette le Somolai-Fischer Ádám építész, akit rendszeresen hívtak előadásokat tartani. Ezen alkalmakra kidolgozott egy prezentációs szoftvert, ami nem lineáris slide-okra épít, hanem a zoomolás segítségével a tervrajz különböző részei közötti kapcsolatot is képes érzékeltetni.

2009-ben dobták piacra az addigra felturbózott példányt, aminek sikere egy részt Halácsy Péter IT tudásának, másrészt Árvai Péter üzleti érzékének köszönhető. A Prezi azóta megállíthatatlanul tör előre a piacon.

Sikerek:

A Prezi sikersztorija, ma már minden magyar startup álma. 2018-ra a felhasználói közösségük meghaladta a 100 millió főt, az általuk feltöltött prezik megtekintéseinek száma pedig túllépte a 3,5 milliárdot.

Ezek a számok nem csak hangzatosak, de olyan lehetőségeket is magukkal hordoznak, mint az új amerikai iroda, melyet ugyanaz a cég tervezett, ami a Facebook és az Instagram San Francisco-i irodáját is építette. Ugyanebben az évben új pénzügyi igazgató (CFO) is érkezett a Prezihez. Narayan Menon olyan cégeknél szerzett tapasztalatot pénzügyi stratégia megtervezésében és végrehajtásában, mint a Microsoft, a Cisco vagy a Skype.

Vállalati kultúra:

Na, de mégis mitől olyan különleges a Prezi? Nem túlzás kijelenteni, hogy a mostanra kkv-vá nőtt cég, egyedi módon megőrizte startup jellegét.  Nem véletlenül választották idén a PWC tanulmányában az IT-szektor legvonzóbb munkahelyének. Több mint 330-an dolgoznak a cégnél, 30 országból.

Legyen szó a munkaórák rugalmasságáról, az iroda változatos designjáról, vagy a céges rollerekről- amiket az épületben lévő nagyobb távolságok leküzdésére vehetnek igénybe az alkalmazottak-, a Prezi egy vérbeli Y generációs munkahely. Érdekel hogy néz ki a “magyar Google irodaház”? Akkor kattints ide!

„Megmutattuk azt, hogy a fiatalok, akiknek az egyik választási lehetőségük az, hogy külföldre költözzenek dolgozni, szívesen dolgoznak itthon olyan környezetben, ahol a hátterüktől függetlenül lehetőséget kapnak, és tudnak egy olyan környezetben létezni, ahol a sokszínűség és a kreativitás elsődleges érték.” –  fejtette ki a Prezi lényegét Árvai Péter, társalapító-vezérigazgató.

 

 

Ha szeretnél te is a fenti három magyar startuphoz hasonló babérokra törő innovátorokkal találkozni, kövesd blogunkat, valamint a Hiventures Facebook oldalát és tájékozódj a közelgő eseményekről!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.